قرنیم

قرنیم

قرنیم

قرنیم

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

کم خونی

چهارشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۰۶ ق.ظ

کم خونی

کم خونی,بیماری کم خونی,کم خونی در بارداری,علائم کم خونی,درمان کم خونی,درمان کم خونی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان کم خونی,کم خونی را چگونه درمان کنیم,کم خونی در کودکان,کم خونی در بزرگسالان,کم خونی در نوزادان,کم خونی در بهار,کم خونی در تابستان,کم خونی در پاییز,کم خونی در زمستان,آشنایی با کم خونی,همه چیز در مورد کم خونی

کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

کم خونی

به گزارش سایت جسارت کم خونی (Anemia) بیماری ای است که در آن شما گلبول قرمز خون سالم و کافی برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدنتان ندارید. ابتلا به آنمی ممکن است باعث احساس خستگی در شما شود. کم خونی شامل شاخه ها و شکل های مختلفی می‌باشد که هرکدام دلایل مختلفی دارند، از دست دادن خون یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به کم خونی است. آنمی می تواند دائمی و یا موقتی باشد و شدت آن ممکن است متعادل و یا شدید باشد. اگر احساس می‌کنید به کم خونی مبتلا هستید، به پزشک مراجعه نمایید چراکه آنمی ممکن است نشانه یک بیماری جدی و سخت باشد. درمان کم خونی می‌تواند شامل دریافت مکمل و یا دریافت مراقبت پزشکی باشد. پیشگیری از بعضی از انواع آنمی با یک رژیم غذایی سالم و متنوع ممکن می‌باشد ولی اگر کم خونی درمان نشود میتواند خطرناک باشد

انواع کم خونی

کم خونی ناشی از فقر آهن : فقر آهن ممکن است به دلیل دریافت ناکافی آهن از مواد غذایی، اختلال جذب آهن در دستگاه گوارش، مصرف آهن در دوران بارداری توسط جنین، مصرف آهن در زمان شیردهی توسط نوزاد و خونریزی مزمن روی دهد.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین : ویتامین هایی که در خو نسازی نقش دارد شامل اسیدفولیک و کوبالامین می باشد که در افرادی که رژیم های غذایی بسیار فقیر و فاقد گوشت دارند و مشکلات گوارشی دارند کمبود آن ها دیده می شود.

کم خونی ناشی از بیماری های مزمن : نمی ناشی از بیماری های مزمن دومین فرم شایع آنمی است و شایع ترین فرم آنمی در بیماران بستری در بیمارستان است. آنمی بیماری مزمن در اثر بیماری های التهابی خاص و اختلالات خودایمنی، سرطان، بیماری کلیوی، سیروز و عفونت های طولانی مدت مثل ایدز و هپاتیت B رخ می دهد. تمامی سلول های زنده مثل باکتری و حتی سلول های سرطانی، نیاز به آهن دارند.

کم خونی ناشی از عوامل ارثی : تالاسمی ها از انواع ارثی کم خونی هستند. تالاسمی انواع الفا و بتا و مینور و ماژور دارد.

 
کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

علت کم خونی

لازم به ذکر است که شما زمانی دچار آنمی می‌شوید، که خون شما گلبول قرمز کافی ندارد. زمانی گلبول های قرمز شما کم می‌شود که: بدن شما گلبول قرمز کافی تولید نمی‌کند و یا گلبول تولید شده بدرستی عمل نمی‌کند. بدن شما گلبول های قرمز تولید شده را نابود می‌کند، در این حالت که معمولا بدلیل سایر بیماری ها و عوامل رخ می‌دهد، عمر گلبول قرمز تولید شده کم تر از حد لازم بوده و با مرگ گلبول، بدن دچار آنمی می‌شود. خونریزی باعث از دست دادن گلبول های قرمز خون و هموگلوبین شده و باعث کم شدن تعداد گلبول قرمز خون می‌شود. این خونریزی ها ممکن است بدلیل مواردی از جمله زخم معده، هموروئید، التهاب معده، سرطان، بعضی از انواع داروها، بعضی از انواع داروهای پیشگیری از بارداری، قاعدگی، جراحی و اهدای خون باشد.

درمان کم خونی

تعیین نوع و روش درمان به عواملی مانند سن بیمار، وضعیت سلامتی و پزشکی بیمار، میزان و شدت آنمی فقر آهن و علت ایجاد کننده ی آن بستگی دارد. گام اول: افزایش مصرف غذاهای با آهن بالا توصیه می شود مثل: گوشت قرمز، گوشت سفید گام دوم: استفاده از مکمل های آهن و اسید فولیک ، بهتر است این داروها با معده ی خالی یا همراه با منابع حاوی ویتامین سی مصرف شوند گام سوم: در مواردی نیاز به مصرف آهن به صورت تزریقی است. توصیه مهم : نوع و عامل ایجاد کننده آنمی در انتخاب روش درمانی و مکمل های توصیه شده بسیار مهم است بنابراین تا زمانی که از نوع آنمی خود و علت ایجاد کننده آن آگاه نشده اید اقدام به دریافت خودسرانه مکمل نکنید.
 
کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی
 

 علائم کم خونی

از لحاظ علمیعلایم و نشانه های ابتلا به آنمی بسته به دلیل کم خونی، نوع کم خونی و بیماری های مرتبط به آنمی متفاوت است، این علایم ممکن است شامل:

خستگی و احساس فرسودگی

رخوت و بی حالی

بی قراری و ناراحتی

تنگی نفس و یا مشکل در تنفس

تمرکز ضعیف

تپش قلب

حساسیت به هوای سرد

پوست رنگ پریده

درد قفسه سینه

سایر علایم زیر ممکن اند اما معمول نیستند

وزوز گوش ها

سردرد

تاثیر بر حس چشایی

خشکی زبان

مشکل در بلعیدن غذا

ناخن های خشک و پوسته پوسته

عوارض کم خونی 

با تایید پزشکان آنمی درمان نشده می‌تواند باعث ابتلا به سایر عوارض و مشکلات از جمله: خستگی شدید. زمانیکه کم خونی شدید باشد، شما ممکن است انقدر خسته باشید که نتوانید کاری انجام دهید. بیماری های قلبی. آنمی می‌تواند باعث تپش قلب (آریتمی قلبی) شود. همچنین از آنجاییکه قلب برای رسیدن اکسیژن کافی به بدن باید بیشتر کار کند، ممکن است فرد دچار نارسایی احتقانی قلبی ( congestive heart failure) شود. مرگ. بعضی از انواع کم خونی ارثی می‌توانند جدی بوده و حتی زندگی افراد را تهدید کنند. همچنین از دست دادن سریع و شدید خون می‌تواند باعث آنمی حاد شده و حتی باعث مرگ افراد شود.

کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

کم خونی مینور

ر اثر این بیماری هموگلوبین، ساختار طبیعی خود را از دست می‌ دهد و به همین علت روند تولید هموگلوبین غیر مؤثر در بدن ایجاد می‌ شود. در نتیجه هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست.کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته است.تالاسمی معمولا از پدر و مادری که ناقل ژن آنمی است به فرزندان به ارث می رسد.

کم خونی داسی شکل

به گزارش سایت جسارت از ویکی پدیا کم‌خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی و یک اختلال خونی است که با هموگلوبین معیوب (Hbss) شناخته می‌شود. هموگلوبین طبیعی صاف و گرد است و به سلول اجازه عبور آسان از مویرگ‌های خونی را می‌دهد. سلول‌های هموگلوبین سلول داسی سفت و به شکل داس می‌باشند. این مولکول‌های هموگلوبین تمایل دارند به شکل خوشه‌ای و در کنار یکدیگر قرار گیرند، بنابراین به راحتی از مویرگ‌های خونی عبور نمی‌کنند. این خوشه‌ها منجر به توقف جریان خون حمل‌کننده اکسیژن می‌گردند. برخلاف سلول‌ها با هموگلوبین طبیعی که بیش از ۱۲۰ روز زنده هستند، سلول‌های داسی بعد از ۲۰-۱۰ روز از بین می‌روند. این روند طی یک دوره مزمن منجر به بروز کم خونی می‌گردد. آنمی داسی شکل حاصل یک جهش ژنی می‌باشد که طی آن یک نوکلئوتید با باز آلی تیمین جای خود را با یک نوکلئوتید دیگر با باز آلی آدنین عوض می‌کند. پژوهشگران پزشکی می گویند سلول‌های داسی‌شکل ممکن است در اثر کمبودشان در خون، مجبور شوند که به سلول‌های سرطانی تمورهایی که در برابر درمان مقاومت می‌کنند، حمله کنند. این سیستم روشی نو برای درمان سرطان گزارش شده‌است. دانشمندان امیدوارند به کمک روش ژن درمانی Ex vivo و اصلاح سلول‌های زنده در بیرون از بدن با روش کریسپر، بیماری سلول‌های داسی شکل را درمان کنند.

کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

کم خونی چیست

وقتی بدن به اندازه کافی آهن جذب نمی کند، گلبول های قرمز خون به اندازه کافی اکسیژن حمل نمی کنند و با کمبود هموگلوبین مواجه می شوند کم خونی بروز می کند. از هر 10 دختر و زن، یک نفر به آنمی مبتلاست.کم خونی می تواند در کودکان و مردان نیز بروز یابد که با ابتلا به بیماری های مختلف ارتباط دارد.

کم خونی شدید

معمولا نشانه‌های زیر در بیماران مبتلا به کم خونی شدید شایع است: احساس ضعف، خستگی، تحمل پایین و خستگی هنگام بالا رفتن از پله‌ها – شکاف گوشه لب‌ها و قاشقی شدن ناخن‌ها – تمایل به خوردن خاک، مهر نماز، برنج خام و یخ.آنمی فقر آهن در خانم‌ها شایع‌تر است ولی در صورتیکه در آقایان آنمی شدید دیده شود حتما بررسی سیستم گوارش از نظر خونریزی‌های گوارشی لازم است.در صورت پایین بودن هموگلوبین حتما باید تحت نظر پزشک اقدامات لازم صورت بگیرد، چرا که موارد شدید کاهش هموگلوبین با خطرات جدی همراه است. هموگلوبین وظیفه‌ اصلی خون‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن را دارد و اگر فردی دچار کم‌خونی شود اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن وی کم‌ می‌شود. خیلی‌ها آنمی را مشکلی ساده می‌پندارند که با خوردن چند قرص آهن بدون تجویز پزشک حل می‌شود اما برخلاف این تصور، کم‌خونی ممکن است علامتی برای بروز شمار زیادی از بیماری‌ها باشد. گذشته از این حتی اگر کم‌خونی نشانه‌ بیماری ناخوشایندی هم نباشد به هر حال به شما خستگی مزمن هدیه می‌دهد و کارکرد روزانه را پایین می‌آورد. شاید دلیل اینکه بیش‌تر مردم کم‌خونی را جدی نمی‌گیرند این باشد که این اختلال خونی، مشکلی نسبتا رایج است و خیلی‌ها به آن مبتلا هستند اما اتفاقی که در کم‌خونی رخ می‌دهد این است که این اختلال علی‌رغم شایع بودن، قابل چشم‌پوشی نیست و باید به آن رسیدگی شود.

کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

کم خونی همولیتیک

کم خونی همولیتیک (Hemolytic anemia) نوعی کم‌خونی ناشی از همولیز (تخریب گلبول قرمز) است. همولیز می‌تواند داخل عروقی یا خارج عروقی (مانند طحال) باشد. بیماری می‌تواند ارثی یا اکتسابی و خفیف تا کشنده باشد. آنمی همولیتیک با دو منشاء داخل عروقی و خارج عروقی می باشد. این آنمی می تواند به دلایل ارثی و یا اکتسابی اتفاق افتد. بنابراین آنمی همولیتیک را بر اساس منشا می توان به دو گروه ارثی و اکتسابی تقسیم نمود. در یک فرد سالم، عمر طبیعی گلبول های قرمز بین 90 تا 120 روز می باشد و طحال که محل عمده حذف گلبول‌های قرمز پیر از گردش خون می باشد، اقدام به حذف این گلبول‌ها متناسب و مطابق با میزان تولید در مغز استخوان می کند. ولی در افراد مبتلا به آنمی همولیتیک، عمر گلبول های قرمز کمتر از حد طبیعی بوده و این سلول ها سریع تر تخریب می شوند. در ابتدا مغز استخوان شروع به جبران این تخریب می کند و تولید خود را حتی تا 8 برابر افزایش می دهد، ولی در صورت تخریب بسیار زیاد و خارج از توان مغز استخوان، در جبران این حالت علائم آنمی آشکار می شود.

کم خونی در کودکان

کم خونی خفیف در کودکان علائم کمی را بروز می دهد و یا حتی ممکن است هیچ علائمی را نشان ندهد. به همین دلیل است که تشخیص این بیماری در مراحل اولیه تقریبا غیرممکن است. در این جا، برخی از علائم شایع آنمی خفیف در کودکان که ممکن است به شما کمک کند به راحتی فقر آهن را در کودک خود تشخیص دهید، بیان شده است، تا با توجه مکرر به این علائم، فرزندان سالمی داشته باشید:خستگی • ضعف • بدخلقی • هوس های غذایی غیر معمول • بی اشتهایی • سردرد • تنگی نفس • درد گلو • رنگ پریدگی پوست • ناخن های شکننده • خون در مدفوع • درسفیدپوستان رنگ چشم کودک مبتلا به آنمی، پریده و سفید می شود.

کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

کم خونی مگالوبلاستیک

کم خونی ماکروسیتیک یعنی هموگلوبین بیمار زیر دوازده است و بیمار کم خون است ولی متوسط اندازه گلبولهای قرمز بزرگتر از حد معمول (صد فمتولیتر) است؛ اصطلاحاً MCV افزایش یافته است. در این نوع کم خونیها اغلب مشکل در ساخت DNA گلبول قرمز است. کم‌خونی مگالوبلاستیک (Megaloblastic anemia) شایعترین نوع کم خونی ماکروسیتیک است که عامل آن کمبود ویتامین B۱۲ یا اسیدفولیک یا هردو مربوط می‌باشد. کمبود فولات یا ویتامینB۱۲ می‌تواند به رژیم غذائی نامناسب یا سوءجذب مربوط باشد. کمبود فولات طبیعتاً عوارض عصبی ایجاد نمی‌کند ولی کمبود ویتامینB۱۲، عوارض عصبی نیز ایجاد می‌کند. آنمی پرنیسیوز: علت آن یک واکنش اتوایمیون(سیستم دفاعی بدن علیه سلولهای خودی) علیه سلولهای دیواره معده می‌باشد. سلولهای دیواره فاکتورداخلی را ترشح می‌کنند که برای جذب ویتامین B۱۲ غذا وجود آن ضروری است. بنابراین تخریب سلولهای دیواره سبب نبود فاکتور داخلی و در نتیجه جذب ناچیز ویتامینB۱۲ می‌شود.

کم خونی در ماه هفتم بارداری

دکتر ربابه شیخ الاسلام رئیس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با توصیه به مصرف منظم مکمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری به منظور جلوگیری از آنمی فقر آهن در زنان باردار گفت: مصرف آب لیمو و آب نارنج تازه همراه غذا، میزان جذب آهن را افزایش می دهد.دکتر شیخ الاسلام در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن در دوران بارداری، مصرف منظم و روزانه مکمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری تا ۳ ماه پس از زایمان توصیه می شود. وی افزود: همچنین در دوران بارداری به منظور جلوگیری از آنمی، منابع غذایی حاوی آهن مثل گوشت، مرغ، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی های سبز تیره مثل جعفری در برنامه غذایی روزانه استفاده شود.در دوران بارداری مصرف انواع مغزها و خشکبار به عنوان میان وعده توصیه می شود. به گفته دکتر شیخ الاسلام، در دوران بارداری بهتر است انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته و انواع خشکبار از جمله برگه ها، توت خشک، کشمش و خرما که منابع خوبی از آهن هستند، به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار گیرند.

کم خونی ماژور

تالاسمی یک بیماری کم‌خونی ارثی و ژنتیکی است که به علت اشکال در ساخت زنجیره‌های پروتئینی هموگلوبین به وجود می‌آید. به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، تالاسمی به دو نوع آلفا تالاسمی و بتا تالاسمی تقسیم می‌شود که خود بتا تالاسمی هم شامل تالاسمی ماژور (تالاسمی شدید) و تالاسمی مینور یا تالاسمی خفیف است.

درمان کم خونی با داروهای گیاهی

برای درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن که شایع‌ترین نوع کم‌خونی ‌ست. فقر آهن ممکن است به دلیل از دست دادن زیاد خون در دوران‌های عادت ماهیانه یا به علل متفاوت مثل سرطان یا فیبروم رحم باشد. ممکن است رژیم غذایی‌مان فقیر از آهن باشد یا داروهایی مصرف کنیم که جذب آهن را مختل می‌کند. در این مورد باید سعی کنیم غذاهایی سرشار از آهن بخوریم مثل گوشت قرمز، سبزیجات تازه، گوشت پرندگان، ماهی، تخم مرغ و مکمل‌های آهن.همچنین مصرف ویتامین c جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد پس مصرف مرکبات، آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی‌ها، سیب و آناناس و انواع مواد غذایی سرشار از ویتامین c برای درمان فقر آهن توصیه می‌شود. همچنین اسید مالیک و اسید تارتاریک که در هویج، سیب زمینی، چغندر، کدوتنبل، گوجه فرنگی، کلم‌پیچ و شلغم موجود است نیز سبب افزایش جذب آهن می‌شود

علائم کم خونی در مردان

یکی از مهم ترین علائم آنمی در مردان رنگ پریدگی زبان و پلک چشم است. خستگی زودرس و مفرط بی تفاوتی سرگیجه و سردرد خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها حالت تهوع در کم خونی های شدید گود شدن روی ناخن و پوسته پوسته شدن ناخن

برای کم خونی چه بخوریم

بطور کلی دو نوع آهن در مواد غذایی وجود دارد . یکی آهن هم که در پروتئن های حیوانی یافت میشود و در بدن با سرعت بیشتری جذب میشود و آهن غیر هم که در منابع پروتئین های گیاهی موجود است که درصد جذب آنها در بدن کمتر است. جذب آهن و اسید فولیک می تواند تحت اثر رژیم غذایی شما باشد که در هر نوع آنمی می بایست نوع خاصی غذا را مصرف نکنید و یا نوع خاصی از غذا را بیشتر بخوریم. گوشت قرمز خوک صدف و حلزون گوشت گاو ماکیان مانند جوجه غذاهای دریایی مانند سالمون گوشت گوساله گوشت ران تخم مرغ میگو

درمان کم خونی شدید

مصرف مکمل‌های و آهن خوراکی

استفاده از مکمل‌ها و داروهای تجویز شده

مصرف مواد گوشتی برای بالا بردن سطح آهن خون

مصرف محصولات گیاهی برای بالا بردن آهن خون

عوارض کم خونی شدید

در صورت پایین بودن هموگلوبین حتما باید تحت نظر پزشک اقدامات لازم صورت بگیرد، چرا که موارد شدید کاهش هموگلوبین با خطرات جدی همراه است. هموگلوبین وظیفه‌ اصلی خون‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن را دارد و اگر فردی دچار کم‌خونی شود اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن وی کم‌ می‌شود. خیلی‌ها کم خونی را مشکلی ساده می‌پندارند که با خوردن چند قرص آهن بدون تجویز پزشک حل می‌شود اما برخلاف این تصور، کم‌خونی ممکن است علامتی برای بروز شمار زیادی از بیماری‌ها باشد. گذشته از این حتی اگر کم‌خونی نشانه‌ بیماری ناخوشایندی هم نباشد به هر حال به شما خستگی مزمن هدیه می‌دهد و کارکرد روزانه را پایین می‌آورد. شاید دلیل اینکه بیش‌تر مردم کم‌خونی را جدی نمی‌گیرند این باشد که این اختلال خونی، مشکلی نسبتا رایج است و خیلی‌ها به آن مبتلا هستند اما اتفاقی که در کم‌خونی رخ می‌دهد این است که این اختلال علی‌رغم شایع بودن، قابل چشم‌پوشی نیست و باید به آن رسیدگی شود.

بهترین قرص کم خونی

1. قرص آهن فیفول : فیفول (fefol) یک فرآورده­ خون‌ساز می‌باشد که شامل سولفات آهن و مقداری فولیک اسید است. از عوارض این دارو می‌توان به اختلالات گوارشی، یبوست، تهوع و اسهال اشاره کرد.

2. قرص اسید فولیک: اسید فولیک (Folic Acid) از ویتامین‌های گروه B و از مواد لازم برای تولید گلبول‌های قرمز است. معمولا بدن افراد بزرگسال روزانه به میزان 400 میلی‌گرم اسید فولیک نیاز دارد.

علائم کم خونی در کودکان

بی حوصلگی،بد اخلاقی، بی اشتهایی و رنگ پریدگی را از علائم کم خونی در کودکان است و کم خونی نهایتا رشد کودک را تحت تاثیر قرار داده و کودک را دچار کمبود رشد می کند. کم خونی به تدریج ایجاد می شود و حتی ممکن است پدر و مادر کودک متوجه آن نشوند در نتیجه باید نسبت به بروز علائم گفته شده حساس بود.

عوامل کم خونی

رژیم غذایی فاقد ویتامین های مورد نیاز. رژیم های غذایی که میزان کمی آهن ویتامین b 12 و فولیک اسید در آنها موجود است، خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می‌دهد. اختلالات روده ای. ابتلا به اختلالات روده‌ای که بر جذب مواد مغذی توسط بدن شما تاثیر می‌گذارد، می‌تواند خطر ابتلای شما به کم خونی را افزایش دهد. قاعدگی. عموما زنان در سنین قاعدگی بیشتر از مردان و زنان یائسه دچار کم خونی می‌شوند. بارداری. اگر شما باردار هستید، خطر ابتلا به کم خونی در شما افزایش می‌یابد. بیماری های مزمن. بیماری های همچون سرطان، نارسایی کبد یا کلیه یا سایر بیماری های مزمن خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می‌دهند. سایر عوامل. سابقه آلوده شدن به بعضی از عفونت ها، بیماری های خونی و بیماری های خود ایمنی، مصرف الکل، آلوده شدن به مواد سمی و مصرف بعضی از انواع داروها می‌تواند باعث ابتلا به کم خونی شود.

بیشتر بخوانید : علت خون دماغ شدن در خوابدرمان غلظت خوندرمان فوری اسهال خونی 

  • جمال قرنی

نودل

جمعه, ۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۲ ق.ظ

نودل

نودل ,خواص نودل,مضرات نودل,نودل چینی چیست,نودل چینی برای فالوده,نودل چینی با سس سویا,نودل چینی فالوده,نودل چینی قیمت,نودل چینی چیه,نودل چینی از کجا بخرم,نودل چینی با سبزیجات

 نودل , خواص نودل , مضرات نودل , نودل چینی چیست

در این مطلب از سایت جسارت با در مورد مضرات مصرف نودلهای آماده اطلاعات شما چقدر میباشد بیشتر آشنا شوید . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد .

افرادی که در رژیم غذایی خود از گوشت فراوان، نوشابه‌های گازدار، غذاهای سرخ کردنی و فست‌فودها از جمله نودلهای فوری استفاده می‌کنند در معرض افزایش چاقی‌های شکمی و افزایش LDL یا «کلسترول بد» هستند.

نودل

این غذا یک غذای آماده و فوری است که به راحتی قابل تهیه است این غذا طرفداران زیادی دارد که کودکان و نوجوانان هم جزو طرفداران این خوراکی به شمار می روند بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید این غذا میتواند آسیب های زیادی به سلامتی تان وارد کند ترکیبات تشکیل دهنده آن را در این بخش مورد بررسی قرار میدهیم . این روزها بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشغله‌ کاری و نداشتن وقت کافی برای پخت‌و‌پز در منزل به مصرف غذاهای حاضری روی آورده‌اند. از میان انواع مختلف غذاهای حاضری، نودلها طرفداران ویژه‌ دارد، اما کارشناسان تغذیه معتقدند، نودلهای فوری‌ ارزش غذایی چندانی ندارند و در طولانی‌مدت به سلامت مصرف‌کنندگان، آسیب جدی وارد می‌کنند.

نودل , خواص نودل , مضرات نودل , نودل چینی چیست

مصرف نودلهای فوری بیش از دو بار در هفته سبب افزایش احتمال بروز سندرم متابولیکی می‌شود که یکی از عوامل بروز مشکلات قلبی به ویژه در زنان محسوب می‌شود.

خواص نودل

دکتر برادِن کو (Braden Kuo) از بیمارستان عمومی ماساچوست با بررسی تأثیر مصرف نودلهای فوری روی معده و مسیرهای گوارشی به نتایج جالب توجهی دست یافت. وی مشاهده کرد، رشته‌های آن حتی چند ساعت بعد از خورده شدن به همان شکل اولیه باقی می‌مانند و وارد مرحله پردازش غذایی نمی‌شوند. تأخیر در پردازش مواد غذایی وارد شده در بدن، بر فرآیند جذب مواد مغذی تأثیر منفی می‌گذارد. حتما تعجب می‌کنید اگر بدانید نودل‌های فوری حاوی مواد مغذی چندانی نبوده و در عوض در ترکیباتشان از افزودنی‌هایی نظیر ترشیو بوتیل هیدروکینون (TBHQ) استفاده شده است. افزودنی‌هایی مانند TBHQ از مشتقات نفت به شمار می‌روند و ضررهای فراوانی به سلامت بدن وارد می‌کنند.

نودل , خواص نودل , مضرات نودل , نودل چینی چیست

آیا واقعا خوردن این غذا بیش از سایر رژیم‌های غذایی متداول که روزانه خورده می‌شوند برای سلامتی ضرر دارد؟ که البته هنوز جواب قاطعی برای این سوال پیدا نشده است.

مضرات نودل

این افزودنی‌ها مواد شیمیایی مصنوعی با خواص آنتی‌اکسیدانی هستند، اما به هیچ‌وجه آنتی‌اکسیدان طبیعی محسوب نمی‌شوند. این‌گونه افزودنی‌ها را به مواد غذایی فرآوری شده اضافه می‌کنند تا با جلوگیری از اکسیداسیون چربی و روغن موجب ماندگاری طولانی‌تر ‌شوند. طبق قوانین سازمان غذا و داروی آمریکا، مقدار این افزودنی نباید از ۰۲/۰درصد کل محتویات روغن یا چربی موجود در یک ماده غذایی بالاتر برود. این در حالی است که در واژه‌نامه‌ افزودنی‌های خوراکی، این ماده با علائمی از جمله تهوع، هذیان، استفراغ، وزوز گوش و حتی غش مرتبط دانسته شده است. پژوهشگران در مطالعاتی دیگر دریافتند، خطر ابتلا به سندرم متابولیک در زنانی که به طور مداوم از نودل‌های فوری مصرف می‌کنند، به‌مراتب بالاتر است. در این مطالعه، افزایش خطر بروز سندرم متابولیک در افرادی که دو بار در هفته از نودل‌های فوری در برنامه غذایی‌شان مصرف کرده بودند، ۶۸ درصد اندازه‌گیری شد.

نودل , خواص نودل , مضرات نودل , نودل چینی چیست

نودل‌های فوری که در دهه 60 میلادی در بازارهای داخلی کره پا به عرصه‌ وجود گذاشتند یک غذای رشته‌ای فوری و اغلب تند است که در لیوان‌های یکبار مصرف و قابل بازیافت بسته‌بندی شده و در کره‌ جنوبی می‌توان این لیوان‌های نودلها را در هر مکانی اعم از کافی‌نت، کتابخانه، قطارها و هر جای دیگری تهیه و مصرف کرد.

نودل آماده

این افراد دارای علائمی مانند فشار خون بالا، HDL پایین، تری‌گلیسرید بالا و چاقی بودند. گفتنی است، این علائم در افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی نیز نقش دارند.  نودلهای فوری علاوه بر مواد افزودنی، حاوی روغن پالم، آرد گندم، نمک، شکر، ادویه و منوسدیم گلوتامات هستند. این نودلها به دلیل داشتن ترکیبات مصنوعی، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، فروکتوز و شکر ارزش غذایی چندانی ندارند و حاوی فیبر و مواد مغذی کمی هستند.  مصرف مداوم نودلهای فوری فرد را در طولانی‌مدت در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن، افزایش وزن، مقاومت در برابر انسولین، التهابات مزمن و بسیاری مشکلات دیگر قرار خواهد داد.

  • جمال قرنی