درمان آبسه دهان در کودکان

آبسه دهان ,ابسه دهانی,ابسه دهان چیست,آبسه دهانه رحم,آبسه دهان کودکان,آبسه دهانی,ابسه دهانه واژن,ابسه دهان درمان,ابسه دهان نوزاد,آبسه دهان کودک,آبسه دندان چیست,آبسه لثه چیست,آبسه دندان چیست ودرمان آن,علت آبسه دهان چیست,آبسه دندان چیست و درمان,درمان ابسه دهان چیست,ابسه دهان نشانه چیست,درمان آبسه دهانه رحم

آبسه دهان

توضیحاتی در مورد آبسه دهان

آفت دهان مشکلی است که ممکن است منشأ ارثی داشته باشد یا توسط یک عامل محیطی مشترک مثل یک نوع ماده‌ی غذایی خاص و آلرژی‌زا بروز کند. شاید خیلی‌ از ما این موضوع را ندانیم، اما متأسفانه زنان در طول عمرشان بیشتر از مردان دچار آفت دهان می‌شوند. چه خوش‌مان بیاید یا نه آفت دهانی، عارضه‌ای است که هر فردی در هر سنی ممکن است به آن دچار شود و بسیار آزاردهنده خواهد بود.

درمان آبسه دهان

مصرف ماست پروبیوتیک با کیفیت، برای آفت‌ دهان بسیار مفید است. پروبیوتیک مانند یک صافی عمل می‌کند و فقط به باکتری‌های مناسب اجازه‌ی حضور در دهان می‌دهد. این‌کار باعث آرام‌ترشدن زخم و بهبود آفت دهان می‌شود. از‌طرفی، نرمی و خنکی ماست به کمتر‌شدن درد ناشی از آفت کمک می‌کند.

علت آبسه دهان

آفت دهان ممکن است زمانی‌که شما دچار شرایط بدنی خاص یا بیماری هستید، بروز کند. شرایطی مثل: ویروس‌های تضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی بدن مثل ویروس ایدز(HIV)؛ بیماری «سلیاک»، بیماری خود‌ایمنی که جنبه‌ی ژنتیکی دارد و در این بیماری در اثر مصرف «گلوتن» روده‌ی کوچک دچار آسیب می‌شود. در دنیا از هر ۱۰۰ نفر یک نفر ممکن است به این مشکل دچار شود؛«کولیت زخمی» یا «کولیت اولسروز»، بیماری کرون یا دیگر مشکلات روده؛ بیماری بهجت (Behcet’s disease) نوعی بیماری نادر، مزمن و التهابی با منشاء ناشناخته است که موجب التهاب در سراسر بدن از جمله محیط دهان می‌شود.

درمان آبسه دهان کودکان

درمان آفت دهان مناسب هر کودک ، بر اساس عوامل زیر تعیین می‌شود : سن ، سلامت عمومی و سابقه دارویی کودک شدت بیماری قدرت تحمل کودک در مقابل داروها و درمان‌های خاص طول دوره بیماری نظر شخصی والدین هدف از درمان آفت دهان ، کاهش شدت علائم آن است . از آنجایی ‌افت دهان ، ویروسی یا میکروبی نیست ، هیچ آنتی‌بیوتیک و داروی ضد ویروسی روی ان اثر ندارد ، درمان‌های زیر را می‌توان برای کودکان در نظر گرفت : شستشوی دهان با دهانشویه استفاده از دهان‌شویه جهت کاهش سریع درد و التهاب اطراف این آفت دهانی ، می‌تواند مفید واقع شود .

درمان خانگی آبسه دهان

غذاهای سفت و خشک (مثل نان تست یا ته‌دیگ‌های سفت) که ممکن است دهان‌تان را زخم کند، غذاهای تند و تحریک‌کننده و موادغذایی اسیدی (مثل آب‌پرتقال) که التهاب را بیشتر می‌کند، نخورید. مصرف هرکدام از این نوع مواد‌غذایی می‌تواند باعث شود آفت دهانی دردناکی را تجربه کنید. بر‌اساس مطالعات انجام شده، مصرف مکمل زیرزبانی ویتامین B۱۲، حتی در افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه نیستند، مانع از بازگشت مجدد آفت دهانی می‌شود. مقدار ۱۰۰۰میکروگرم (۱میلی‌گرم) ویتامین B۱۲ که دوبار در روز به مدت ۶ماه مصرف شود، مفید بوده است. از طرفی، مصرف مکمل‌های گروه ویتامین B؛ ۳۰۰میلی‌گرم ویتامین B۱؛ ۲۰میلی‌گرم ویتامین B۲؛ ۱۵۰میلی‌گرم ویتامین B۶ نیز به‌خصوص در افرادی که با کمبود ویتامین (B۱) مواجه هستند، می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ زیرا کمبود این ویتامین با خطر افزایش ابتلا به آفت دهان مرتبط است. وقتی دچار آفت دهان می‌شوید، مکیدن مکعب‌های کوچک یخ باعث تسکین و کاهش سوزش و التهاب زخم می‌شود. سردی یخ، جریان خون‌رسانی به آفت دهان را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه درد و تورم آفت هم کمتر می‌شود. 

دلیل آبسه دهان

علت دقیق به‌وجود‌آمدن آفت دهان، هنوز به‌درستی شناخته نشده است، اما آنچه مشخص است این است که عوامل متعددی می‌تواند باعث بروز آفت دهان شود. گازگرفتن ناگهانی لب یا گونه از داخل، حساسیت غذایی (غذاهای تند، اسیدی یا حاوی گلوتن)، تمیزکردن بیش‌از‌حد معمول دندان‌ها، آسیب هنگام درمان‌های دهان و دندان، استفاده از خمیردندان‌ یا دهان‌شویه‌های دارای لوریل سولفات سدیم، استرس، تغییرات هورمونی یا وجود باکتری موسوم به «هلی‌کوباکتر پیلوری» (همان باکتری که عامل زخم‌های پپتیک است)، همه‌ی اینها می‌توانند باعث ایجاد آفت دهانی شوند. از طرفی اعتقاد بر این است که کمبود ویتامین‌های گروه ب، روی، فولات (اسیدفولیک) و آهن می‌توانند به ایجاد و پیشرفت آفت دهان کمک کند.

درمان آبسه دهان و دندان

یک حبه سیر تازه را داخل دهان خود بگذارید و آن را با دندان هایتان له کنید. سیر را تا زمانی که درد آرام شود، بجوید. بعد می توانید دهان خود را آب بکشید. برای رفع بوی سیر یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و حل کنید. با این محلول دهان خود را بشویید. این کار را 2 الی 3 بار در روز تکرار کنید.مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دچار آفت دهان بوده و روزی ۴بار از دهانشویه‌ی شیرین‌بیان استفاده کرده‌اند، درد کمتری را تجربه می‌کنند. تقریبا بین ۵۰ تا ۷۵ درصد این افراد همان روز اول علائم بهبودی را مشاهده کرده‌اند و طی سه روز بعد تقریبا بهیود کامل یافته‌اند. برای تهیه‌ی این دهانشویه، نصف قاشق چای‌خوری عصاره‌ی شیرین‌بیان را با ۱/۴ فنجان آب گرم مخلوط کرده و ۴ مرتبه در روز دهان‌تان را با این دهانشویه بشویید. خوردن یک تا دو عدد قرص شیرین‌بیان ۲۰۰ میلی‌گرمی در روز، به کاهش درد کمک می‌کند. از چای کیسه‌ای شیرین‌بیان که در بازار موجود است، استفاده کنید. یک چای کیسه‌ای شیرین‌بیان را ۱۰ دقیقه روی آفت دهان قرار دهید، حتما نتیجه‌ی مثبتی خواهید گرفت.

برای درمان آبسه دهان

سرکه‌ی سیب و آب گرم را با هم مخلوط کنید و از آن به‌عنوان یک دهانشویه‌ی روزانه برای ناپدید‌شدن آفت دهان بهره‌مند شوید. سرکه‌ی سیب حاوی اسید استیک است که می‌تواند باکتری‌های خطرناک و بد را از بین ببرد و درعین‌حال رشد باکتری‌های مفید و خوب را افزایش دهد. این دهانشویه‌ی کاملا دردسترس، به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی می‌تواند برای آفت دهان بسیار پرکاربرد باشد. نگران نباشید هر چند نام آب اکسیژنه و به‌کاربردن آن در محیط دهان ممکن است، شما را بترساند، اما اگر آب‌اکسیژنه و آب را با هم مخلوط کنید و با یک گوش‌پاک‌کن این محلول را روی آفت دهان بمالید، بسیار مفید است. اگر ۱/۴فنجان آب‌اکسیژنه، ۱/۴فنجان آب، ۱قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید، محلولی که به‌دست می‌آید یک دهانشویه‌ی قوی‌تر برای بهبود آفت دهان خواهد بود. دقت کنید که تا یک‌ ساعت بعد از استفاده از این محلول برای آنکه جواب بهتری بگیرید و همچنین مشکلی هم نداشته باشید، چیزی نخورید و ننوشید.

علت آبسه دهان چیست

آفت دهانی در‌واقع زخمی سطحی، کوچک و خوش‌خیم است که معمولا در بافت نرم داخل دهان یا لب‌ها، زیر زبان و روی غشاء لثه‌ ایجاد می‌شود. آفت دهان را زخم آفتی هم می‌گویند. اغلب اندازه‌ی این نوع زخم از یک سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند. آفت دهان معمولا زخمی گرد یا بیضی شکل، سفید یا زرد‌رنگ است که دورتادور آن قرمز شده باشد. ممکن است مدت کوتاهی پیش از آنکه دچار آفت دهانی شوید، محیط دهان‌تان دچار سوزش یا خارش شود. از طرفی، باید بدانید که آفت دهانی برخلاف تاول‌هایی که در اثر تب شدید در دهان ایجاد می‌شود یا زخم‌های با منشاء سرماخوردگی مثل تبخال، هرگز خارج از دهان ایجاد نشده و به هیچ‌وجه مسری نیستند. با این‌حال، این نوع زخم می‌تواند بسیار دردناک باشد یا بسوزد؛ به‌ویژه هنگام غذاخوردن یا صحبت‌کردن.

درمان سریع آبسه دهان

یکی از بهترین گیاهانی که می‌توانید برای تسکین درد آفت دهان از آن استفاده کنید، چای سیاه است. پس اگر دچار آفت دهان شدید، چای کیسه‌ای را مستقیم روی آفت دهان قرار دهید تا دردتان آرام شود. می‌توانید چای سرد‌شده را نیز به‌عنوان دهانشویه غرغره کنید. «تانن» موجود در چای تأثیر مثبتی برای التیام آفت دهان دارد.

رفع آبسه دهان

از آنجایی‌که ماده‌ی ژله‌ای درون برگ‌های آلوورا، به تسکین درد و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، به‌عنوان گیاه کمک‌های اولیه شناخته می‌شود. با یک گوش‌پاک‌کن آفت دهان و محیط اطراف آن را خشک کنید، سپس برگ آلوورا را برش داده و ژل آلوورا را مستقیما روی آفت دهان بگذارید و هر چندبار که لازم است این کار را تکرار کنید. مریم‌گلی گیاهی است که ویروس و باکتری‌ها را می‌کشد و التهاب را کم می‌کند. دو قاشق چای‌خوری مریم‌گلیِ خشک را در یک فنجان آب‌جوش خیس کنید و بگذارید سرد شود. از این محلول می‌توانید به‌عنوان دهانشویه ۲تا ۳ بار در روز استفاده کنید. حواس‌تان باشد حتما محلول به خوبی آفت دهان را شستشو دهد.

آبسه دهان کودکان

اگر می‌خواهید بدانید که زخم ایجاد شده در دهان کودکتان آفت است یا نه ، یا اگر آفت بعد از چند هفته از همچنان در دهان کودکتان باقی ماند ، جهت تشخیص و درمان وی را نزد یک دندانپزشک ببرید .معمولاً درد حاصل از آفت دهان ، طی چند روز کاهش می‌یابد و زخم‌های دهان بدون درمان خاصی، طی یک یا دو هفته التیام می‌یابند ، ولی اگر زخم ایجاد شده در دهان کودک بزرگ ، دردناک یا ماندگار باشد ، متخصصین درمان‌های مناسب برای کودکان تجویز خواهند نمود ، مثلاً ممکن است استفاده از دهان‌شویه آنتی باکتریال (ضد میکروبی) ، پماد کورتیزون ، یا محلول‌های با نسخه یا بدون نسخه مخصوص کاهش درد و تحریک بافت دهان کودک را توصیه نمایند .

آبسه دهان

آفت دهانی کوچک شایع‌ترین نوع آفت دهان است؛ معمولا کوچک، بیضی شکل با لبه‌های قرمزرنگ است؛ می‌تواند بسیار دردناک باشد؛ به‌ویژه در هنگام خوردن؛ در عرض یک تا دو هفته بدون آنکه اثری از زخم آن برجای بماند، بهبود می‌یابد. آفت دهانی بزرگ به اندازه‌ی آفت دهانی کوچک شایع نیست؛ در این نوع آفت، معمولا زخم‌ها مرز مشخصی دارند، اما اگر خیلی بزرگ باشند، می‌توانند لبه‌های نامنظم و غیرعادی داشته باشند؛ از زخم‌های کوچک، عمیق‌تر و بزرگ‌تر هستند؛ می‌توانند بسیار دردناک باشند؛ درمان آن ممکن است تا شش هفته طول بکشد و جای زخمش ممکن است، باقی بماند.

بیشتر بخوانید : آبسه ریه و درمان آن ♥ آبسه دندان چیست ♥ خشکی دهان نشانه چیست ♥ بوی بد دهان از چیست ♥ برفک دهان در بزرگسالان ♥ آفت دهان نشانه چیست